Yaptığı her oyunu bağımlılık yaratan ve sizi günlerce oyalayan kaç oyun yapımcısı biliyorsunuz? 5? 2? 63? Aklımı Peter Molyneux biraz kurcalasa da ben Sid Meier'den başkasını tanımıyorum açıkçası. Pirates! ve Civilization serileri gibi zamanının sıradışı oyunlara imza atan bu adam, çıkardığı tüm oyunlara klasik sıfatı yakıştırmasını bilen nadir kişilerden. Geçtiğimiz aylarda günümüz teknolojisine uyarlanan Pirates! da bende aynı etkiyi yarattı, yaklaşık 15 sene önceki Pirates! oyunundan farkı olmamasına rağmen.. Gelgelelim bu oyun sihirbazı insan, yarattıktan sonra çok fazla karışmadığı bir seriye, Civilization'a bizzat kendi elleriyle yeniden hayat veriyor.

Evet, Civilization IV'ü heyecanla beklemek için sadece yukarıdaki 3 kelime yeterli. İlk Civilization'dan sonra baş tasarımcılığını hep başkaları yapan (Jeff Briggs ve Brian Reynolds) seride kısmen arka planda kalan Sid Meier, bu sefer sahne arkasından öne geçerek 4 rakamını Civilization serisine unutulmaz sıfatıyla kazımaya çalışıyor. Aslına bakarsanız bu olay sadece bir söylenti, kimi kaynaklar Soren Johnson'ı baş tasarımcı gösterse de kimi kaynaklar Sid Meier'i söylüyor. Ne olursa olsun, Sid Meier'in tek parmağı değmesi bile Civilization IV'ün yeni bir klasik olması için yeterli olacaktır.
4. oyun, olgunlaşan Civilization serisinde bir devrim niteliği taşıyacak gibi görünüyor. Her şeyden önce 90'lardan bu yana 2 boyutta monitörlere yansıyan oyun, bu kez 3 boyutlu olarak karşımıza çıkacak. Strateji oyunları dahil pek çok aksiyon ve spor oyununda kullanılan Gamebryo motoru bu kez seçilmiş. Yapımcılar, geçtiğimiz yıl Pirates!'ın günümüz teknolojisine uyarlanan versiyonunda da aynı motoru kullanmışlardı, muhtemelen beğenmiş olacaklar ki bu kadar büyük bir oyuna da aynı motoru layık görmüşler. Civilization 3'te kullanılan SMAC motorunun 2 boyutlu olmasının yanı sıra teknolojik açıdan pek çok eksiği vardı, en azından günümüze kıyasla. NDL'in ürettiği 3 boyutlu motor sayesinde artık dünya gerçekçi bir görünüme kavuşacak. Pek çok oyun tarafından kullanılan motor, bazı strateji oyunlarınca da tercih edildi bu zamana kadar; Axis & Allies, Kohan II: Kings of War ve önümüzdeki günlerde çıkacak olan Empire Earth II bunlara örnek gösterilebilir.

Oyun yapımcıları konferasında Soren Johnson'ın da belirttiği üzere, iyi bir seri oyununun özelliklerinden 3'ü geliştirilmiş, yeni ve gelenekçi olması. Bu felsefeyi beyinlerine kazıyarak yola çıkan ekip, bu anlamda klasik Civilization yapısını koruyarak oyuna eğlenceyi artırıcı pek çok unsur eklemiş. Oyunu yeni baştan yaratmaktansa zararlı otları temizleyerek seyre doyulmaz bir yapım ortaya konulmuş. Yani 4. oyun, Civilization 3'ten karmaşık veya tamamen farklı olmayacak, tek farkı karmaşık yapıyı basite indirgeyerek eğlenceyi zirveye çıkarmak. Bu da yepyeni bir seri yaratacak kadar büyük bir fark sayılır

Evet, az önce belirttiğim gibi "of" çekmenize neden olan zevksiz unsurlar oyundan atılıyor. Bunların içerisinde Civilization 3'te şaha kalkamamanın belki de en büyük nedeni isyanlar, kirlilik gibi zararlı otlar bulunuyor. Onlar olmadığı zaman oyunun ne zorluğu kalır ki diye düşünebilirsiniz, nitekim haklısınız. Bunlar oyundan uzaklaştırılsa da yerine eğlenceye zemin hazırlayan yeni sistemler getiriliyor, örneğin sağlık sistemi. Ancak detaylar ne yazık ki şu aşamada belli değil. Yapımcılara göre yapmaya çalıştıkları şey, daha az mikro yönetim, daha yüksek kontrol, daha yüksek eğlence.